سفر آب ؛ از آب انبارها تا شیرهای آب خانگی

سفر آب ؛ از آب انبارها تا شیرهای آب خانگی

از گذشته در بيشتر دشت‌هاي وسيع ايران، براي دسترسي به آب  سالم ، تلاش چشمگيري صورت گرفته و ايرانيان با بهره جستن از تمامي‌ توانايي‌هاي خود، ده‌ها كيلومتر قنات حفر كرده اند.

گذشتگان در كنار ساخت قنات‌ها و سدها، به ذخيره سازي آب‌هاي فراوان زمستاني براي به مصرف رساندن آنها در فصل‌هاي گرم سال نيز توجه داشته اند و براي تحقق اين مساله، «آب‌انبار» ها  را

ایجاد کردند.


ساختن این آب انبار ها چند تا دلیل عمده داشت:

الف) تبخير شدن آب در اثر تماس مستقيم با گرماي خورشيد و جريان هوا
ب ) فاسد شدن آب در هواي آزاد
ج) گرم شدن آب به علت تابش نور خورشيد

معماری این آب انبار ها به گونه ای بود که کیفیت آب رو بالا و نرخ بیماری رو پایین میاورد:

نبود نور و تاریکی محض آب انبار ها امکان رشد و نمو میکروب های غیر هوازی رو از بین میبره

جاذبه زمين، املاح و ذرات موجود در آب رو  ته نشين ميکنه ، همچنين نمك و آهك هایی که روی آب مي ريختند مثل كلر باكتري ها رو از بين میبرد. بنابراين تصفيه آب هم از طريق فيزيكي و هم شيميايي صورت مي گرفته است.

با قرار دادن مخزن آب انبار در داخل زمين و تهويه هواي داخل آن، آب آب انبار در زمستان يخ نمي زده و در تابستان نيز براي آشاميدن خنك بوده است.

با پیشرفت تکنولوژی و از سال 1301  شمسی لوله کشی آب با شکل امروزی در خلال جنگ جهانی اول و توسط انگلیسی ها  به صورت پراکنده وارد ایران شد  در نگاه اول مشکلات دسترسی به آب تا حد زیادی رفع شده بود و با تاسیس تصفیه خانه های مرکزی کیفیت آب شهری پیشرفت قابل توجهی داشت اما این کل ماجرا نبود

با گذشت یک قرن ابعاد گسترده ای از مشکلات آب شهری نمایان شده  سفره های آب زمینی در معرض آسیب اند ، فاصلاب ها وارد تاسیسات آب شهری شده اند

و بیماری های ناشی از آب آلوده دوباره رواج یافته همه این  مسائل در کنار بحران مدیریت آب ،لزوم تجدید نظر در الگوی مصرف

تصفیه آب مصرفی را دو چندان میکند.

 

از گذشته در بيشتر دشت‌هاي وسيع ايران، براي دسترسي به آب، تلاش چشمگيري صورت گرفته و ايرانيان با بهره جستن از تمامي‌ توانايي‌هاي خود، ده‌ها كيلومتر قنات حفر كرده اند.

آن ها در كنار ساخت قنات‌ها و سدها، به ذخيره سازي آب‌هاي فراوان زمستاني براي به مصرف رساندن آنها در فصل‌هاي گرم سال نيز توجه داشته اند و براي تحقق اين مساله، «آب‌انبار» ها  را ایجاد کردند.

 

ساختن این آب انبار ها چند تا دلیل عمده داشت:

الف) تبخير شدن آب در اثر تماس مستقيم با گرماي خورشيد و جريان هوا
ب ) فاسد شدن آب در هواي آزاد

ج) گرم شدن آب به علت تابش نور خورشيد



با بنیان گذاری آب انبارها رفته رفته مردم نحوه ذخیره سازی و صرفه جویی در آب مصرفی را یاد گرفتند اما با مشکل جدیدتری رو به رو شدند، بیماری های ناشی از آب آلوده.

از جمله این بیماری ها میتونیم به بیماری وبا که ناشی از عفونت روده کوچک میباشد و منشا آن باکتری  ویبریو کلرا میباشد که در آب آلوده رشد میکند همچنین بیماری های گوارشی و  سنگ و شن کلیه ناشی از املاح آب از جمله لیماری های رایج دوران آب انبارها بود.


زیر بنای این آب انبار ها به گونه ای بود که نرخ بیماری ها رو پایین میاورد همچنین  معماران باستانی ایران نکات شگفت انگیزی از قابلیت آب انبارها را کشف کرده بودند که به مرور زمان با ابداع راهکار های جدید  کیفیت آب مصرفی بهبود پیدا کرد.

    -در آب انبار ها تاريكي محض وجود دارد و چون ميكروب هاي غير هوازي احتياج به نور براي رشد و نمو دارند، بنابراين در اين آب انبار ها از بين مي روند

-جاذبه زمين، املاح و ذرات موجود در آب رو  ته نشين ميکنه ، همچنين نمك و آهك هایی که روی آب مي ريختند مثل كلر باكتري ها رو از بين میبرد. بنابراين تصفيه آب هم از طريق فيزيكي و هم شيميايي صورت مي گرفته است. 

- با قرار دادن مخزن آب انبار در داخل زمين و تهويه هواي داخل آن، آب آب انبار در زمستان يخ نمي زده و در تابستان نيز براي آشاميدن خنك بوده است.

 

 با پیشرفت تکنولوژی و از سال 1301  شمسی لوله کشی آب با شکل امروزی در خلال جنگ جهانی اول و توسط انگلیسی ها  به صورت پراکنده وارد ایران شد بیرجند اولین شهری بود که به لوله کشی آب دست پیدا کرد و به مرور زمان این جریان به اکثر شهرهای بزرگ گسترش پیدا کرد ، در نگاه اول مشکلات دسترسی به آب تا حد زیادی رفع شده بود و با تاسیس تصفیه خانه های مرکزی کیفیت آب شهری پیشرفت قابل توجهی داشت اما این کل ماجرا نبود. با گذشت یک قرن ابعاد گسترده ای از مشکلات آب شهری نمایان شده  سفره های آب زمینی در معرض آسیب اند ، فاصلاب ها وارد تاسیسات آب شهری شده اند و بیماری های ناشی از آب آلوده دوباره رواج یافته همه این  مسائل در کنار بحران مدیریت آب ،لزوم تجدید نظر در الگوی مصرفتصفیه آب مصرفی را دو چندان میکند.

.Copyright @ 2020 AwaterZ.com | all right reserved
Developed By PartCo
ارتباط با ای واتر زد از طریق واتس آپ